ترویج و آموزش کشاورزی
پروانه صفری الموتی؛ علی شمس
چکیده
تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی مسائل و مشکلات مدیریت پسماندهای روستایی در روستاهای شهرستان قزوین صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق، کلیه خانوارهای روستایی شهرستان قزوین بودند (31338N= ) که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونهای برابر با 464 نفر محاسبه و از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی انتخاب و مطالعه شدند. روایی ابزار ...
بیشتر
تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی مسائل و مشکلات مدیریت پسماندهای روستایی در روستاهای شهرستان قزوین صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق، کلیه خانوارهای روستایی شهرستان قزوین بودند (31338N= ) که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونهای برابر با 464 نفر محاسبه و از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی انتخاب و مطالعه شدند. روایی ابزار تحقیق از طریق پانلی از اساتید و کارشناسان صاحبنظر در این زمینه تأیید شد. نتایج نشان داد که در مجموع شش عامل با نامهای مشکل مدیریت دفع نهایی پسماندهای خانگی (01/17 درصد)، مشکل فرهنگی- آموزشی پسماندهای خانگی (11/14 درصد)، مشکل بهداشتی پسماندهای خانگی (11/12 درصد)، مشکل دانشی و بهداشتی پسماندهای کشاورزی (97/8 درصد)، مشکل دانشی پسماندهای خانگی (99/6 درصد) و مشکل آموزشی پسماندهای کشاورزی (47/5 درصد) در مجموع 68/64 درصد از واریانس کل مربوط به مشکلات مدیریت پسماندهای روستایی را در منطقه مورد مطالعه تبیین نمودند.
ترویج و آموزش کشاورزی
سمیه چگینی؛ علی شمس؛ احمد قیدی؛ اسماعیل کرمی دهکردی
چکیده
زیتونکاران به روشهای مختلفی محصولات خود را به بازار عرضه میکنند و رفتار بازاریابی آنها تحت تأثیر متغیرهای مختلف با همدیگر فرق میکند. با توجه به اهمیت راهبردی زیتون در اقتصاد کشاورزی شهرستان طارم، تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی رفتار بازاریابی زیتونکاران از نظر نحوه فروش و عوامل مرتبط با آن در شهرستان طارم صورت ...
بیشتر
زیتونکاران به روشهای مختلفی محصولات خود را به بازار عرضه میکنند و رفتار بازاریابی آنها تحت تأثیر متغیرهای مختلف با همدیگر فرق میکند. با توجه به اهمیت راهبردی زیتون در اقتصاد کشاورزی شهرستان طارم، تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی رفتار بازاریابی زیتونکاران از نظر نحوه فروش و عوامل مرتبط با آن در شهرستان طارم صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه زیتونکاران شهرستان طارم در سال 1392 تشکیل میدادند (7500 نفر)، که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی160 زیتونکار بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن از طریق نظرات صاحبنظران و کارشناسان مرتبط مورد تأیید واقع شد و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای شاخصهای ترکیبی بیشتر از 7/0 بهدستآمد. نتایج تحقیق نشان داد که زیتونکاران به سه روش سبز، شکسته و کنسروی محصول زیتون را به بازار عرضه میکنند و متغیرهایی مانند سن، قیمت فروش، کمیت و کیفیت تولید، مساحت باغ، تعداد کلاسهای ترویجی شرکت کرده و میزان ریسکپذیری باغداران با رفتار بازاریابی آنها دارای ارتباط معنیداری میباشد.
جغرافیا و برنامه ریزی روستایی
علی شمس؛ جواد احدزاده؛ علیرضا عباسی؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد
چکیده
دستیابی به توسعه کشاورزی نیازمند طراحی و اجرای برنامهها و استراتژیهای صحیحی است که گام اول تدوین برنامهها نیز شناسایی وضعیت موجود از بعد توانمندیها و مشکلات میباشد. پراکندگی و قطعهقطعه بودن اراضی کشاورزی یکی از مهمترین این مشکلات میباشد. تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر باهدف بررسی نگرش گندم کاران شهرستان هشترود در خصوص یکپارچهسازی ...
بیشتر
دستیابی به توسعه کشاورزی نیازمند طراحی و اجرای برنامهها و استراتژیهای صحیحی است که گام اول تدوین برنامهها نیز شناسایی وضعیت موجود از بعد توانمندیها و مشکلات میباشد. پراکندگی و قطعهقطعه بودن اراضی کشاورزی یکی از مهمترین این مشکلات میباشد. تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر باهدف بررسی نگرش گندم کاران شهرستان هشترود در خصوص یکپارچهسازی و راهکارهای متناسب برای یکپارچهسازی از دیدگاه آنها در سال 1392 صورت گرفت. اعتبار و روایی ابزار تحقیق (پرسشنامه) با استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان مرتبط تأیید و پایایی آن نیز از طریق مطالعه مقدماتی و محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 85/0 و 80/0 برای بخش نگرش و راهکارها بهدقت آمد. جامعه آماری را کلیه گندم کاران نواحی روستایی شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی تشکیل میدادند که 186 گندمکار بهعنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی از 15 روستای این شهرستان انتخاب و موردمطالعه واقع شدند. نتایج نشانداد که اکثریت گندم کاران (7/67 درصد) نسبت به یکپارچهسازی نگرش نامساعدی دارند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین سابقه کشاورزی با نگرش گندمکاران رابطه مثبت و معنیدار ولی بین تعداد قطعات کل با نگرش رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل عاملی نیز نشانداد که چهار عامل اقدامات بازدارنده، اقدامات مشاعی-تعاونی، اقدامات حمایتی- تسهیلاتی و اقدامات انگیزشی- ترویجی 9/59 درصد از واریانس کل مربوط به راهکارهای یکپارچهسازی را تبیین کردند.